Jakość życia pacjentów z zespołem jelita drażliwego przed i po edukacji

Katedra Zdrowia Publicznego, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

Katedra i Klinika Gastroenterologii z Pracownią Endoskopową UM w Lublinie

Data nadesłania: 20-03-2014

Data akceptacji: 29-04-2014

Data publikacji: 31-08-2015

Ewa B. Joć

Katedra Zdrowia Publicznego WPiNoZ UM w Lublinie, ul. W. Chodźki 1, 20-093 Lublin, Polska

Psychiatr Pol 2015;49(4):821-833

Cel:
Celem przeprowadzonych przeze mnie badań była analiza wpływu edukacji pacjentów z ZJD na jakość ich życia.

Badania zostały przeprowadzone w latach 2010 – 2011 w Poradni Gastroenterologicznej SPSK 4 w Lublinie oraz Poradni Gastroenterologicznej WSS im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Lublinie. Badania dotyczące jakości życia były przeprowadzone za pomocą Kwestionariusza Poczucia Jakości Życia ( QOL-Q R. Schalock, K. Keith).

Badani przeze mnie pacjenci edukowani zarówno przez lekarza, pielęgniarkę oraz przy pomocy informacji pisemnej uzyskali znacząco wyższe wyniki po otrzymanej edukacji w wielowymiarowych aspektach jakości życia. Pacjenci z ZJD sześć miesięcy od przeprowadzonej wykazali znacząco wyższą JŻ we wszystkich badanych aspektach czyli Zadowolenie, Umiejętność/Produktywność, Możliwość działania/Niezależność, Przynależność do społeczności/Integracja ze społecznością. W tym przypadku zrozumienie istoty choroby przyczyniło się do obniżenia lęku przed chorobą nowotworową oraz niepokojącymi objawami, co tym samym znacząco wpłynęło na zmniejszenie występowania dolegliwości chorobowych.

1. Jakość życia pacjentów z zespołem jelita drażliwego (ZJD) jest znacząco obniżona w każdym z rozpatrywanych zakresów. 2. Edukacja pacjentów z ZJD spowodowała wzrost jakości życia i zarazem zmniejszenie dolegliwości związanych z chorobą. 3. Edukacja pacjentów z ZJD odgrywa istotną rolę w całości procesu terapeutycznego.