PL EN

WYTYCZNE DLA AUTORÓW

 
INSTRUKCJE DLA AUTORÓW


Psychiatria Polska jest organem Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Profil czasopisma obejmuje prace z zakresu psychiatrii oraz klinicznych zastosowań psychologii.

Redakcja przyjmuje do druku: prace oryginalne, przeglądowe, kazuistyczne, oraz listy do Redakcji.

Autorzy nie otrzymują wynagrodzenia z tytułu praw autorskich oraz przenoszą bezterminowo prawa autorskie do publikowanego tekstu w całości na rzecz wydawcy (KRW PTP). Redakcja dokłada starań w celu zapewnienia jak najwyższej jakości prac, natomiast odpowiedzialność za ich zawartość merytoryczną i etyczną ponoszą Autorzy. Prace złożone do 15.03.2025r. ukazują się drukiem w wersji polskojęzycznej oraz w trybie Open Access, w powszechnym dostępie przez internet (na stronie www.psychiatriapolska.pl) w wersji polskojęzycznej i równolegle w wersji anglojęzycznej. Prace złożone od 15.03.2025r. publikowane są wyłącznie w języku angielskim. Ich dostępność regulują licencje Creative Commons CC-BY oraz zasada SHERPA RoMEO Blue.


W kwalifikacji prac do druku uwzględniane są zasady Deklaracji helsińskiej, w wypadku prac oryginalnych – zgody komisji bioetycznych i stosowanie międzynarodowych reguł prowadzenia eksperymentów na zwierzętach. W wypadku prac kazuistycznych niezbędne jest oświadczenie o zgodzie pacjenta na publikację opisu przypadku oraz o niezbędnej anonimizacji danych.


1. Prace nie spełniające wymogów formalnych będą odsyłane do poprawy przed wstępną oceną merytoryczną przez redakcję.

2. Objętość – łącznie z rysunkami, tabelami, wykazem piśmiennictwa i streszczeniem – nie może przekraczać dla prac oryginalnych i przeglądowych 28 800 znaków ze spacjami, prac kazuistycznych 18 000 znaków ze spacjami, listów do redakcji 9 000 znaków ze spacjami.

3. Wysyłanie prac do czasopisma odbywa się wyłącznie poprzez system elektronicznego przetwarzania prac naukowych, dostępny pod adresem internetowym http://www.editorialsystem.com/PP. Należy stosować się do informacji podawanych przez system. Należy upewnić się, że wszystkie wymagane dane dotyczące autorów, ich kolejności, afiliacji, danych adresowych oraz numerów Orcid wprowadzone są w sposób poprawny we wszystkich wymaganych przez system miejscach. Wprowadzanie zmian w zakresie składu, kolejności autorów czy kontrybucji wymaga przesłania oświadczenia z podpisami wszystkich autorów.

4. Autorzy składający prace są zobowiązani do złożenia oświadczenia w przedmiocie wyrażania zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych niezbędnych do realizacji procesu wydawniczego i rozpowszechnienia publikacji przez wydawcę (KRW PTP) oraz współpracujące w tych celach podmioty: drukarnia Technet, Poczta Polska S.A. Autor zgłaszający pracę w imieniu swoim i współautorów jest zobowiązany uprzednio uzyskać ich pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, oraz przekazać ją wydawcy. Autor zgłaszający pracę (i ewentualni współautorzy) są zobowiązani do zawarcia umowy o przeniesienie majątkowych praw autorskich do pracy na wydawcę. Formularz umowy, po pobraniu z systemu edytorskiego, wydrukowaniu, podpisaniu przez wszystkich współautorów i po zeskanowaniu dokumentu, musi być wprowadzony do tego systemu w momencie zgłaszania pracy. Po przyjęciu pracy do publikacji autor może otrzymać egzemplarz umowy podpisany przez osobę reprezentującą wydawcę. Autor zgłaszający pracę jest zobowiązany do załączenia prawidłowo wypełnionego Oświadczenia autorów, którego wzór należy pobrać z systemu. Główną odpowiedzialność za prawidłowe podanie wymaganych informacji pozwalających uniknąć nierzetelności naukowej, ponosi autor zgłaszający pracę.

5. W wypadku wykrycia sytuacji, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, a jego udział nie został ujawniony jako jednego z autorów lub w podziękowaniach (ghost-writing) oraz jeśli udział danej osoby jest znikomy a pomimo to jest ona wymieniona jako autor/współautor publikacji (guest-authorship), redakcja jest zobowiązana do powiadomienia o tym fakcie odpowiednich podmiotów.

6. Autorzy zobowiązani są do załączenia listu przewodniego (cover letter), uzasadniającego zgłoszenie pracy do publikacji.

7. Zgłaszane prace należy przygotować wg następującego wzoru:

Tytuł w j. angielskim

Autorzy
Afiliacje autorów (indeks górny)

Summary

Objętość min. 150, maks. 200 wyrazów. Wyłącznie w przypadku prac oryginalnych musi to być streszczenie ustrukturowane. Należy w nim wyróżnić w odrębnych akapitach: 1. Aim, 2. Material and method, 3. Results, 4. Conclusions.

Trzy słowa kluczowe (key words) wg Medical Subject Headings (MeSH).

Tekst prac oryginalnych powinien być podzielony na kolejne rozdziały:
Introduction, Aims, Material and method, Results, Discussion, Conclusions, Limitations, References, Address and e-mail address of the corresponding author.

Tekst prac przeglądowych i kazuistycznych: Introduction and aim, Method, Results, Conclusions, Limitations, References, Address and e-mail address of the corresponding author.

8. Na jednej stronie powinno być ok. 1800 znaków ze spacjami, obowiązująca czcionka – Times New Roman, wielkość 12, interlinia 1,5. Tytuły i podtytuły powinny być pisane pismem tekstowym. W liczbach miejsca dziesiętne w należy oddzielać kropkami (dot. wersji anglojęzycznej).

Tekst powinien być zapisany w kolorze jednolitym czarnym. Kolorowe zaznaczenia w tekście są dopuszczalne i wymagane wyłącznie w celu zaznaczenia wprowadzanych zmian wymaganych przez Recenzentów, nie należy ich zamieszczać w ostatecznych wersjach plików dla Redakcji.

Tabele należy wykonać w programie Word dla Windows. W tabelach i opisach rysunków należy używać czcionki Arial Narrow CE, wielkość 10punktów.

Liczba tabel, wykresów i rysunków powinna być ograniczona do niezbędnego minimum. Wersja drukowana czasopisma nie uwzględnia kolorów, wersje kolorowe np. zdjęć w niej umieszczonych może zawierać wersja internetowa. Tabele, wykresy, rysunki należy zamieszczać we właściwym miejscu w tekście pracy.

9. Piśmiennictwo może obejmować maks. 50 pozycji, należy podawać tylko te pozycje, które są cytowane w tekście. Uwzględnienie pracy oznaczonej jako „w druku” może dotyczyć wyłącznie prac przyjętych do druku, oczekujących na wydanie.

W tekście należy podać numer pozycji piśmiennictwa w nawiasie kwadratowym, a numery należy nadawać zgodnie z kolejnością cytowania prac w tekście (konsekutywnie).
Każda pozycja piśmiennictwa powinna być pisana od nowego wiersza i poprzedzona numerem.

Obowiązuje standard Vancouver, wg wzorów:
Zapis dla artykułu z czasopisma: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł artykułu, tytuł czasopisma (zgodny z Index Medicus), rocznik; tom(numer): strony, nr DOI.
Wzór: Kowalski N, Nowak A. Schizofrenia – badania własne. Psychiatr. Pol. 1919; 33(4):
210–223. Jeśli liczba autorów cytowanej pozycji przekracza sześć: Kowalska A, Kowalski B, Kowalewska C, Kowalewski D, Kowal E, Kowal F i wsp.

Zapis dla pozycji książkowej: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł, miejsce publikacji, wydawca, rok wydania.
Wzór: Kowalski ZG. Psychiatria. Sosnowiec: Press; 1923.

Zapis dla rozdziału z książki: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł, W: nazwiska i inicjały imion redaktorów tomu, tytuł, miejsce wydania, wydawca, rok, strony.
Wzór: Szymański BM. Stany depresyjne. W: Kowalski AM, Głogowski P. red. Podręcznik psychiatrii, wyd. 2. Krosno: Psyche; 1972. s. 203–248.
Numery stron oddzielać należy pauzą bez odstępów, a nie dywizem (pauza krótka).

10. Należy przestrzegać poprawności mianownictwa psychiatrycznego oraz stosowania międzynarodowych nazw leków. Należy stosować skróty wg międzynarodowego układu jednostek miar (SI).

11. Prace oceniane są w pierwszym rzędzie przez redakcję, która może podjąć decyzję o odrzuceniu pracy przed skierowaniem jej do recenzji.

12. Prace oryginalne, poglądowe i kazuistyczne są recenzowane anonimowo przez co najmniej dwóch recenzentów. Autorzy zgłaszając pracę zobowiązani są do podania propozycji 5 recenzentów, które redakcja może, ale nie jest zobowiązana, wziąć pod uwagę.

Po otrzymaniu recenzji należy złożyć w systemie edytorskim manuskrypt z uwzględnionymi uwagami recenzentów (z kolorowym zaznaczeniem wprowadzanych na podstawie recenzji zmian) oraz załączenie szczegółowej odpowiedzi na recenzje, z odniesieniem się do kolejnych uwag recenzentów, informując o wszystkich, wynikających z recenzji, dokonanych zmianach.

Poprawione wersje prac należy nadesłać w terminie do 2 miesięcy. Niedotrzymanie tego terminu będzie uważane za rezygnację z publikacji.

13. Redakcja zastrzega sobie prawo poprawienia usterek stylistycznych i mianownictwa oraz dokonywania potrzebnych skrótów bez porozumienia z Autorami.

14. Redakcja umożliwia odpłatnie publikację zaakceptowanych do druku prac w trybie online first (ahead of print). Teksty z nadanymi numerami DOI będą ukazywały się na stronie internetowej Psychiatrii Polskiej, w ciągu dwóch miesięcy od wystawienia opłaconej następnie faktury, natomiast po upływie okresu oczekiwania w kolejce do publikacji będą publikowane w wersji standardowej.
 
eISSN:2391-5854
ISSN:0033-2674
Journals System - logo
Scroll to top