ARTICLE
Badanie zdolności do mentalizowania w procesie diagnozy psychiatrycznej i psychoterapeutycznej
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Department of Psychiatry, Faculty of Medicine Jagiellonian University Medical College
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 12-03-2014
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 01-06-2014
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 02-06-2014
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 30-06-2015
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Karolina  Dejko   
    					Katedra Psychiatrii, Wydział Lekarski Collegium Medicum Uniwersytet Jagielloński, ul. Bandurskiego 66/10, 31-515 Kraków, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
							 
		
	 
		
 
 
Psychiatr Pol 2015;49(3):575-584
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W niniejszym artykule podejmuje się problem badania zdolności do mentalizowania w ramach procesu diagnozy psychiatrycznej i psychoterapeutycznej. Uzasadnienia dostarczają wyniki badań wskazujące na znaczenie mentalizowania w funkcjonowaniu psychospołecznym jednostki, związek między poziomem tej zdolności a występowaniem specyficznych zaburzeń i problemów psychicznych oraz jej udział w procesie leczenia. Opisowi i analizie poddaje się klasyczne narzędzie do badania mentalizacji – Skalę Funkcjonowania Refleksyjnego. Wskazuje się zalety narzędzia: dobrą rzetelność, wysoką trafność kryterialną i teoretyczną, umożliwienie badania złożoności zjawiska oraz wprowadzenie do procesu diagnozy niespecyficznych czynników terapeutycznych. Wymienia się również ograniczenia narzędzia, jakimi są wysoki koszt ponoszony zarówno przez osobę badającą, jak i badaną, złożoność procedury zbierania wywiadu i jego analizy oraz niemożność wielokrotnego zastosowania narzędzia celem oceny efektów leczenia. W artykule opisana jest również alternatywna względem analizy narracji metoda badania mentalizacji, za pomocą narzędzi kwestionariuszowych. Przedstawiono zalety zastosowania kwestionariusza w badaniu funkcji refleksyjnej, są to przede wszystkim niski koszt i łatwa powtarzalność badania. Opisano również ograniczenia narzędzia w badaniu opisywanego zjawiska, jakimi są niemożność ujęcia złożoności zjawiska, uproszczone wyniki oraz niska trafność teoretyczna.