Skuteczność edukacji zdrowotnej w oddziałach psychiatrii sądowej
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Górnośląskie Centrum Medyczne im. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, Polska
				 
			 
						
				2
				Katedra Chorób Przewlekłych i Zagrożeń Cywilizacyjnych. Zakład Medycyny i Higieny Pracy. Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Polska
				 
			 
						
				3
				Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej, Wydział Nauk Medycznych w Katowicach, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Polska
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 18-02-2024
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 14-06-2024
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 25-06-2024
			 
		 		
		
			
			 
			Data publikacji online: 12-09-2024
			 
		 		
		
			
			 
			Data publikacji: 12-09-2024
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Joanna  Fojcik   
    					Górnośląskie Centrum Medyczne im. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
																	 
		
	 
		
 
 
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Przedmiotem badania była ocena wartości terapeutycznej autorskiego programu edukacji zdrowotnej opracowanego dla grupy pacjentów oddziałów psychiatrii sądowej prowadzonego w grupie pacjentów długotrwale izolowanych od ich naturalnego środowiska. Celem głównym badania była odpowiedź na pytanie czy edukacja zdrowotna prowadzona w oddziałach psychiatrii sądowej jest skuteczna i jaką przedstawia wartość w procesie leczenia i rehabilitacji pacjentów oddziałów psychiatrii sądowej.
Metoda:
Badanie zostało przeprowadzone w Państwowym Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku w oddziałach psychiatrii sądowej i trwało od grudnia 2019r do maja 2020r. Podczas badania pacjenci zdobywali wiedzę z zakresu szeroko pojętej edukacji zdrowotnej. Grupę badaną stanowiło 67 mężczyzn w przedziale wiekowym od 22 – 73 lat z rozpoznaniem schizofrenii. Metodę dwukrotnych pomiarów (przed cyklem edukacji zdrowotnej i po jej ukończeniu) zastosowano przy użyciu autorskiego kwestionariusza wiedzy pacjentów z zastosowanego programu edukacyjnego.
Wyniki:
Po realizacji programu edukacji zdrowotnej nastąpiła istotna poprawa stanu wiedzy pacjentów.
Wnioski:
Działania edukacyjne prowadzone wśród pacjentów oddziałów psychiatrii sądowej skutecznie zwiększają poziom ich wiedzy.