PL EN
„PsychoŻak” dla studentów uczelni wyższych. Doniesienie z badań pilotażowych
 
Więcej
Ukryj
1
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
 
2
Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
 
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
 
 
Data nadesłania: 30-12-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 13-02-2025
 
 
Data akceptacji: 20-02-2025
 
 
Data publikacji online: 20-10-2025
 
 
Data publikacji: 20-10-2025
 
 
Autor do korespondencji
Lidia Zabłocka-Żytka   

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
 
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Artykuł prezentuje wyniki ewaluacji pilotażu programu promocji zdrowia psychicznego „PsychoŻak” przygotowanego dla studentów uczelni wyższych. Głównym celem programu „PsychoŻak” jest wzmacnianie dobrostanu studentów w sferze psychicznej (w tym emocjonalnej, poznawczej), fizycznej/somatycznej oraz społecznej, co zgodne jest z badanymi wcześniej oczekiwaniami młodych dorosłych wobec promocji zdrowia psychicznego.

Metoda:
Porównano wybrane wskaźniki zdrowia psychicznego oraz posiadaną wiedzę i kompetencje w obszarze zdrowia psychicznego uczestników programu promocji zdrowia psychicznego przed udziałem w programie i po jego zakończeniu. Wykorzystano ankietę ewaluacyjną dotyczącą treści prezentowanych w programie oraz Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ 28.

Wyniki:
Analiza otrzymanych danych wskazuje na wzrost wiedzy oraz kompetencji w obszarze zdrowia psychicznego po udziale w programie promocji zdrowia psychicznego. Większość obserwowanych różnic była istotna na poziomie statystycznym. Uczestnicy programu promocji zdrowia psychicznego charakteryzowali się także lepszymi wskaźnikami zdrowia psychicznego mierzonymi przez GHQ28 po ukończeniu programu.

Wnioski:
Ewaluacja pilotażowego wdrożenia programu promocji zdrowia psychicznego PsychoŻak dla studentów uczelni wyższych wskazuje na realizację założonych efektów oraz zasadność wprowadzenia programu na uczelniach wyższych.
eISSN:2391-5854
ISSN:0033-2674
Journals System - logo
Scroll to top