Wpływ treningu uważności w wirtualnej rzeczywistości na objawy psychotyczne, nastrój i funkcjonowanie poznawcze – badanie pilotażowe

Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Wydział Lekarski, Katedra Psychiatrii, Ośrodek Psychiatrii Środowiskowej i Badań nad Psychozami

Krakowska Akademia im Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych

Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej, Pracownia Badań nad Schizofrenią

Uniwersytet Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych

Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Wydział Lekarski, Katedra Psychiatrii, Zakład Zaburzeń Afektywnych

Data nadesłania: 12-08-2022

Data akceptacji: 13-09-2022

Data publikacji online: 17-11-2022

Data publikacji: 17-11-2022

Marcin Siwek

Zakład Zaburzeń Afektywnych, Katedra Psychiatrii UJ CM

Cel pracy:
Wirtualna Rzeczywistość (VR) zyskuje na popularności w leczeniu różnych zaburzeń psychicznych, w tym psychotycznych. Jednak do tej pory nie opublikowano żadnych badań dotyczących interwencji uważności wspomaganych przez rzeczywistość wirtualną u pacjentów psychotycznych.

Dwudziestu pięciu pacjentów ze schizofrenią lub zaburzeniem schizoafektywnym oceniano w trzech punktach czasowych w 4-tygodniowych odstępach za pomocą sześciopunktowej Skali Zespołów Pozytywnych i Negatywnych (PANSS-6), Quick Inventory of Depressive Symptomatology (QIDS), Beck Depression Inventory (BDI). ), Inwentarz Lęku Becka (BAI), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI) Skala Postrzeganego Stresu (PSS-10) oraz Badanie Poznawcze III Addenbrooke'a (ACE-III). Dodatkowo intensywność siedmiu emocji oceniano za pomocą wizualnej skali analogowej (VAS) przed i po każdej sesji treningowej.

Badani osiągnęli znaczne zmniejszenie nasilenia objawów po ukończeniu treningu uważności. Znalazło to odzwierciedlenie w wyniku całkowitym PANSS-6, a także w podskalach dla objawów negatywnych i pozytywnych. Stwierdzono również znaczny wzrost funkcjonowania poznawczego (wyniki ACE-III). Nie zaobserwowano istotnych zmian w tych miarach, gdy zastosowano jedynie interwencję standardową.

Nasze badanie wskazuje na dobrą wykonalność interwencji mindfulness w VR u pacjentów ze schizofrenią. Wyniki wskazują na potencjalne korzyści w zakresie złagodzenia objawów i poprawy funkcji poznawczych.