Czas kontaktu z mediami jako potencjalne źródło zachowań podobnych do cech zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci w wieku 6–10 lat
Więcej
Ukryj
1
Laboratorium Badań nad Neuroedukacją, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska
Data nadesłania: 17-04-2024
Data ostatniej rewizji: 13-09-2024
Data akceptacji: 16-09-2024
Data publikacji online: 31-10-2025
Data publikacji: 31-10-2025
Psychiatr Pol 2025;59(5):737-754
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Celem badania było sprawdzenie, czy i w jakim stopniu długość czasu spędzanego przed ekranem telewizora, komputera, laptopa lub tabletu różnicuje rozwój dzieci w wieku od 6 do10 lat.
Metoda:
W badaniu wzięło udział 46 dziewczynek i 55 chłopców. Dzieci zostały zbadane testem IDS-2, natomiast rodziców poproszono o wypełnienie kwestionariuszy, dotyczących informacji demograficznych, czasu kontaktu z mediami oraz rozwoju dziecka. Diagnoza z wykorzystaniem standaryzowanych testów psychologicznych była prowadzona pod kątem ASD, ADHD, symptomów depresji oraz zaburzeń lękowych (ze szczególnym uwzględnieniem lęku społecznego oraz lęku seperacyjnego).
Wyniki:
Uzyskane wyniki wskazały na istotne różnice pomiędzy dziećmi spędzającymi przed komputerem lub telewizorem ponad dwie godziny dziennie, a dziećmi o krótszym czasie kontaktu, w zakresie rozwoju motoryki dużej oraz sfery społeczno-emocjonalnej w teście służącym do diagnozy zburzeń ze spektrum autyzmu.
Wnioski:
Uzyskane wyniki są zgodne z doniesieniami, wskazującymi na istnienie potencjalnego związku między czasem kontaktu z mediami a cechami zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.