Pacjentka ze schizofrenią w ciąży – dylematy leczenia i opieki. Problem nadal nie tylko dla lekarza psychiatry

Poradnia Psychiatryczna SP ZOZ w Łęcznej

Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Zakład Psychologii Zdrowia

Data nadesłania: 08-03-2019

Data ostatniej rewizji: 16-06-2019

Data akceptacji: 06-08-2019

Data publikacji online: 31-08-2020

Data publikacji: 31-08-2020

Małgorzata Skórska

Poradnia psychiatryczna SP ZOZ w Łęcznej

Psychiatr Pol 2020;54(4):715-725

Kobieta w ciąży, która choruje na schizofrenię to szczególny pacjent i duże wyzwanie zarówno dla lekarza psychiatry, jak i ginekologa. Przebieg ciąży wiąże się nie tylko z większym ryzykiem z uwagi na nieodpowiednie odżywianie się, niewystarczającą opiekę prenatalną oraz palenie tytoniu, ale także z uwagi na możliwość pogorszenia się stanu psychicznego ciężarnej-wystąpienia lub zaostrzenia ostrych objawów psychotycznych. Dodatkowo leczenie farmakologiczne w trakcie ciąży i jego wpływ na rozwój płodu budzą nadal wiele wątpliwości i kontrowersji. Celem pracy jest pokazanie 3 historii pacjentek w ciąży leczonych powodu schizofrenii w kontekście aktualnej wiedzy na temat leczenia p/psychotycznego oraz zwrócenie uwagi na potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do tej szczególnej grupy pacjentek. Analiza historii choroby pacjentek i przegląd piśmiennictwa dotyczący opieki i leczenia kobiet w ciąży z rozpoznaniem schizofrenii. Zaprezentowane historie zwracają uwagę na konieczność stałej i jak najszybszej opieki psychiatrycznej i ginekologicznej. W literaturze brak jest badań dotyczących współpracy interdyscyplinarnej podczas leczenia pacjentki w ciąży z rozpoznaniem schizofrenii. Każda kobieta w ciąży chorująca na schizofrenię wymaga indywidualnego podejścia w kwestii leczenia i opieki. Problemem nadal pomijanym jest konieczność efektywnej i stałej współpracy pomiędzy lekarzami: psychiatrą i ginekologiem od samego początku ciąży w celu oceny czynników ryzyka związanych z ciążą i okresem okołoporodowym pod względem zdrowia psychicznego i somatycznego matki oraz dziecka.