Ryzyko pozwu o błąd medyczny, stres zawodowy a wybór specjalizacji lekarskiej wśród studentów kierunku lekarskiego
Więcej
Ukryj
1
Studenckie Koło Naukowe przy Katedrze Psychiatrii w Tarnowskich Górach, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
2
Zakład Psychoprofilaktyki Katedry Psychiatrii, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
3
Oddział Kliniczny Psychiatrii Katedry Psychiatrii, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 12-03-2025
Data ostatniej rewizji: 09-06-2025
Data akceptacji: 21-07-2025
Data publikacji online: 01-10-2025
Data publikacji: 01-10-2025
Autor do korespondencji
Martyna Weronika Leśniak
Studenckie Koło Naukowe przy Katedrze Psychiatrii w Tarnowskich Górach, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
W ostatnich latach obserwuje się spadek zainteresowania wyborem specjalizacji zabiegowych oraz tych o wysokim ryzyku otrzymania pozwu o błąd medyczny przez absolwentów kierunków lekarskich. Celem pracy była ocena zależności między szacowanym ryzykiem otrzymania pozwu w poszczególnych specjalizacjach a wyborem specjalizacji przez studentów kierunku lekarskiego, oraz przygotowania merytorycznego studentów w zakresie prawa medycznego i technik radzenia sobie ze stresem zawodowym.
Metoda:
Grupę badaną stanowili studenci IV-VI roku kierunku lekarskiego studiujący na terytorium Polski. Badanie ankietowe przeprowadzono w okresie od lutego do czerwca 2024 roku. Otrzymane wyniki opracowano statystycznie. Przeprowadzono analizy porównawcze oraz analizy korelacji.
Wyniki:
Ponad połowa respondentów ocenia swoją wiedzę dotyczącą błędów medycznych i radzenia sobie ze stresem jako niewystarczającą. Studenci wyższych lat studiów oraz kobiety rzadziej biorą pod uwagę wybór specjalizacji zabiegowych, które należą do grupy specjalizacji ,,wysokiego ryzyka”. Natomiast starsi studenci korzystniej oceniają swoją wiedzę z zakresu prawa medycznego oraz technik radzenia sobie ze stresem.
Wnioski:
Studenci wykazują niższe zainteresowanie wyborem specjalizacji ,,wysokiego ryzyka” oraz wskazują na potrzebę zwiększenia zakresu przekazywanej w toku studiów wiedzy z zakresu błędów medycznych i technik radzenia sobie ze stresem.