Przegląd prac dotyczących wpływu wspinaczki jako uzupełniającej formy leczenia depresji i ich ocena według narzędzia QUADAS-2

Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Zakład Medycyny Sportowej

Data nadesłania: 21-02-2020

Data ostatniej rewizji: 09-06-2020

Data akceptacji: 17-08-2020

Data publikacji online: 31-12-2021

Data publikacji: 31-12-2021

Grzegorz Zieliński

Zakład Medycyny Sportowej, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

Psychiatr Pol 2021;55(6):1341-1356

Według Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization, WHO) objawy depresji wykazuje 4,3% globalnej populacji, podczas gdy w Polsce cierpi na nią około 1,5 miliona osób. Leczenie omawianej choroby generuje znaczne koszty liczone w miliardach złotych. Według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i problemów Zdrowotnych depresja charakteryzuje się: obniżonym nastojem, obniżonym napędem psychoruchowym, utratą zainteresowań - objawy osiowe; oraz zaniżoną samooceną, pesymistycznym nastawieniem, osłabieniem koncentracji, zaburzeniami snu i utratą apetytu - objawy dodatkowe. Celem niniejszej pracy był przegląd i ocena badań dotyczących wpływu wspinaczki sportowej jako formy uzupełniającej leczenie na zmniejszenie objawów depresji. Jest to pierwszy przegląd literatury podejmujący zbiorczą ocenę prac w tej tematyce. Wyodrębnienie odpowiednich prac nastąpiło w procesie trzystopniowym. Przeszukano bazy danych PubMed, ResearchGate, Google Scholar. Ostatecznie do przeglądu zakwalifikowano 4 badania, które następnie oceniono za pomocą narzędzia QUADAS-2 opracowanego przez Bristol Medical School: Population Health Sciences. Analiza badań daje podstawę do tego, aby rozważyć wprowadzenie dodatkowej formy leczenia depresji w postaci wspinaczki boulderowej. Ocena wg kwestionariusza QUADAS - 2 wskazuje na niską możliwość popełnienia błędów we wszystkich ocenianych pracach.