PL EN
ARTICLE
Ogólny stan zdrowia, poczucie koherencji oraz style radzenia sobie ze stresem rodziców uczestniczących w „Warsztatach dla rodziców dzieci nadpobudliwych”
 
Więcej
Ukryj
1
Warszawski Uniwersytet Medyczny, Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego
 
2
Warszawski Uniwersytet Medyczny, Zakład Psychologii i Komunikacji Medycznej
 
 
Data nadesłania: 08-05-2018
 
 
Data ostatniej rewizji: 06-08-2018
 
 
Data akceptacji: 16-08-2018
 
 
Data publikacji online: 30-04-2019
 
 
Data publikacji: 30-04-2019
 
 
Autor do korespondencji
Anita Bryńska   

Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego WUM, Polska
 
 
Psychiatr Pol 2019;53(2):419-432
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
ocena zmian w zakresie ogólnego stanu zdrowia, poczucia koherencji oraz stylów radzenia sobie ze stresem rodziców dzieci i młodzieży z ADHD, uczestniczących w 12-tygodniowych ‘Warsztatach dla rodziców dzieci nadpobudliwych’.

Metoda:
grupę eksperymentalną stanowiło n=186 matek i n=139 ojców (rodzice n=199 dzieci), a grupę odniesienia n=23 matki i n=19 ojców (rodzice n=24 dzieci), uczestniczących w okresie 12-tygodni w 1-2 standardowych wizytach lekarskich (teratment as usual). Rodzice z obu grup zostali poddani dwukrotnemu badaniu z zastosowaniem (1) kwestionariusza Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ, (2) kwestionariusza Orientacji Życiowej SOC-29 oraz (3) kwestionariusza radzenia sobie w sytuacjach stresowych CISS.

Wyniki:
(1) w grupie eksperymentalnej wykazano istotną poprawę w zakresie nasilenia objawów somatycznych i niepokoju/bezsenności u matek oraz ogólnego samopoczucia matek oraz ojców, wpływ na poczucie zaradności matek oraz redukuję poziomu emocjonalnego stylu radzenia sobie ze stresem matek; (2) uczestnictwo w warsztatach w ocenie matek wiązało się z istotnym statystycznie efektem (najczęściej umiarkowany) w odniesieniu do ich ogólnego stanu zdrowia, zaś oddziaływania typu as usual wiązały się w większości z efektem małym lub nieznaczącym.

Wnioski:
Oceniana forma oddziaływań wpływa na poprawę funkcjonowania rodziców dzieci z ADHD.

eISSN:2391-5854
ISSN:0033-2674
Journals System - logo
Scroll to top